Jakie trendy w SEO obowiązują w 2019 roku?

 

W branży SEO trzeba stale trzymać rękę na pulsie. Algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają. Pozycjoner musi wiedzieć, co jest aktualnie na topie i jak prowadzić pozycjonowanie stron, aby było skuteczne. Dlatego warto bliżej przyjrzeć się tegorocznym tendencjom.

Jakie trendy SEO w 2019 roku są najważniejsze?

Branża SEO w 2019 roku będzie pod ogromnym wpływem dwóch powiązanych ze sobą czynników. Chodzi o zwiększającą się liczbę oraz rolę urządzeń mobilnych, a także wynikające z tego zmiany w zachowaniu użytkowników. Co więcej, wyszukiwarki, przede wszystkim Google, nastawiają się na zapewnianie jak najlepszej usługi, orientując na intencje użytkownika, jego oczekiwania i zadowolenie. W związku z tym w 2019 roku dobry pozycjoner SEO postawi na:

  1. Mobilność
  2. UX, czyli user experience
  3. Wyszukiwanie głosowe
  4. Bezpieczeństwo
  5. Jakość treści
  6. Filmy i grafiki

Jakie znaczenie ma mobilność?

Trzeba podkreślić, że rok 2019 to ostatni moment, aby zaktualizować swoje witryny do wymagań urządzeń mobilnych. Internet jest coraz częściej przeglądany za pomocą smartfonów, tabletów i innej tego rodzaju elektroniki. Google wprowadziło zaś Mobile First Index, zwiększając znaczenie optymalizacji mobilnej wersji strony.

Jak poprawić responsywność strony i przygotować ją na nowe trendy? Należy m.in.:

  • ujednolicić treści wersji mobilnej i zwykłej strony
  • zadbać o dobre wyświetlanie się witryny w pionie i poziomie
  • poprawić czytelność i nawigację
  • odchudzić witrynę, np. pozbyć się zbędnego kodu czy spowalniających grafik
  • zadbać o szybkość ładowania strony
  • ustawić odpowiednią kolejność ładowania się elementów witryny

Rosnąca rola UX

Z tym wszystkim związane jest UX, czyli user experience, do którego Google przykłada coraz większą wagę. Pozycjoner SEO powinien zatem także zwrócić uwagę na kwestie, którymi zajmuje się specjalista od UX.

Techniczna niezawodność, łatwość nawigacji, szybkość ładowania strony, uporządkowane dane strukturalne, treści oraz menu, estetyczny design witryny i wiele innych elementów, które przekładają się na komfort i doświadczenie użytkownika, mają coraz większy wpływ na pozycję strony w rankingach wyszukiwarek. Podobnie jest w przypadku odpowiednich zabezpieczeń witryny – protokołu HTTPS i certyfikatu SSL. Użytkownicy coraz częściej uciekają z takich stron, a i Google mocno promuje bezpieczeństwo zarówno w swojej przeglądarce, jak i w algorytmach wyszukiwarki.

Wyszukiwanie głosowe i jakość treści

Voice search to kolejny trend związany z coraz większą liczbą urządzeń mobilnych na rynku. Wyszukiwanie głosowe treści zyskuje popularność i już teraz należy brać je pod uwagę, np. zmieniając podejście do roli fraz pozycjonujących tekst.

Warto pamiętać, że Google oraz rosnąca konkurencja w branży sprawiają, iż jakość treści oraz linków jest coraz bardziej istotna. Ilość już nie zapewni wysokiej pozycji. Może nawet zaszkodzić. Ekspercki charakter artykułu, współpraca z uznanym blogerem – to będzie miało lepszy efekt dla brandu. Należy także podkreślić, iż coraz większy ruch internetowy generują treści video, audio oraz grafiki. Użytkownicy internetu chętnie oglądają i słuchają – warto przeznaczać budżety na filmy i obrazki, w tym infografiki. Nie oznacza to jednak, że można rezygnować z tradycyjnych treści. One też są istotne.

Co jeszcze będzie ważne w SEO 2019?

Oprócz głównych trendów SEO w 2019 roku wzrasta znaczenie takich kwestii jak:

  • lokalne SEO i pozycjonowanie małych firm
  • analityka SEO
  • elementy SERP takie jak Rich i Featured Snippets
  • Direct Answers
  • wyszukiwanie brandowe
  • czat boty
  • inne wyszukiwarki niż Google, np. sklepowe wyszukiwarki Amazon czy Allegro

Jak ocenić trendy SEO w 2019 roku?

Kierunki zmian SEO 2019 w zasadzie nie są niczym nowym. O większości mówi się od dłuższego czasu. Podejście Google, zgodnie z którym najnowsze zmiany w algorytmach są wprowadzane punktowo dla branży (na zasadzie Google Medical Update), a nie dla całego środowiska, również nie zwiastują rewolucji.

W 2019 roku zapowiadane w poprzednich latach trendy SEO będą miały jednak coraz większe znaczenie. Nawet jeśli – jak sugerują sceptycy – za wcześnie choćby na wyszukiwanie głosowe, to warto już teraz działać. Zmiany w SEO postępują i trzeba się na nie przygotować.