Optymalizacja stron w wyszukiwarce Google a trendy SEO na 2023 rok

Świat Search Engine Optimization w 2023 roku z pewnością będzie dynamicznym i ciągle ewoluującym miejscem. Dzięki zmianom algorytmu Google, ciągłemu dostosowywaniu się do nowych wytycznych oraz najnowszym trendom w zakresie użyteczności dla użytkownika, nie będzie czasu, by się nudzić. Specjaliści SEO muszą przygotować się na bardziej zautomatyzowaną (dzięki AI) i pozbawioną ciasteczek sieć. Zarazem istnieją globalne czynniki, takie jak trwająca wojna na Ukrainie, inflacja i popandemiczna niepewność, które będą miały wpływ na SEO i budżety marketingowe firm. W tym artykule zbadamy niektóre z najważniejszych trendów SEO na rok 2023 i sprawdzimy, co oznaczają dla optymalizacji wyszukiwarek w przyszłości.

Trendy SEO na 2022 rok wciąż ważne w 2023 roku

W 2022 roku korzystaliśmy z wielu działań i technik SEO, które pozostają ważne w 2023 roku. Wciąż na topie mamy: wyszukiwanie semantyczne, wyszukiwanie głosowe, strategia EAT (Expertise, Authority, Trustworthiness), treści o długiej formie, zerowe odpowiedzi na wyszukiwanie, rozbudowany linkbuilding i praktyki mobile first. Działania SEO są integralną częścią każdej udanej strategii marketingowej, a zrozumienie trendów z 2022 roku jest kluczowe dla skutecznych działań w 2023 roku.

Wyszukiwanie semantyczne i wyszukiwanie głosowe w SEO

Wyszukiwanie semantyczne wykorzystuje algorytm do lepszego zrozumienia intencji stojących za zapytaniem użytkownika. Technologia ta analizuje kontekst użytych słów, aby lepiej zaserwować odpowiednie wyniki. Zapewnia bardziej dokładne dopasowania dla fraz i zapytań z długiego ogona, a także pomaga określić, jaka kryje się za nimi intencja. Wyszukiwanie semantyczne bierze pod uwagę potrzeby użytkownika, co pozwala wyszukiwarkom lepiej podawać treści odpowiadające na to, czego ludzie szukają w internecie.

Możliwości uczenia maszynowego sprawiają, że wyszukiwanie semantyczne staje się bardziej inteligentne. Pozwala to operować algorytmom na tekstach, a nie tylko na słowach kluczowych, ułatwiając przez to internautom znalezienie pożądanych informacji. Wymusza to pisanie dla ludzi, a nie tylko pod wyszukiwarkę. W 2022 roku było to kluczowe w zwiększaniu współczynników klikalności CTR i dostarczaniu treści o wyższej jakości, czyli takich, które są lepiej oceniane przez algorytmy Google. Nie inaczej będzie, jeśli chodzi o content tworzony na potrzeby SEO w 2023 roku.

Również wyszukiwanie głosowe było istotnym elementem działań SEO w poprzednim okresie. Dzięki technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP), algorytmy są w stanie zrozumieć zapytania mówione. Teraz łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej użytkownicy odnajdą to, czego potrzebują w sposób szybki i skuteczny. Liczba urządzeń mobilnych, z których korzystamy na co dzień, oraz technologii smart home, stale rośnie, co przekłada się jednoznacznie na wzrost liczby zapytań głosowych. Specjaliści SEO muszą zatem jeszcze mocniej uwzględniać tę kwestię w swoich kampaniach SEM.

Należy stosować filozofię Double EAT

Trendem SEO, na który należy zwrócić uwagę, jest podejście Double EAT, czyli Experience + Expertise-Authority-Trustworthiness. Koncepcja ta jest rozbudową filozofii EAT, podkreślającą znaczenie dostarczania treści opartych na wiarygodności, fachowości i autorytecie, a także – dodatkowo – na osobistym doświadczeniu. Aby odnieść sukces w SEO w 2023 roku i później, twórcy treści muszą wykazać, że posiadają wiedzę na wybrany temat, mają ugruntowany autorytet w swoich dziedzinach i można im zaufać jako źródłu wiarygodnych informacji. Google w ocenianiu contentu będzie jednak teraz brał pod uwagę także to, czy treść jest pisana w oparciu o doświadczenie własne autora. W miarę jak algorytmy stają się coraz bardziej wyrafinowane, Double EAT stanie się jeszcze ważniejsze dla osiągnięcia sukcesu w rankingach. Twórcy treści powinni zatem brać to pod uwagę, jeśli chcą pozostać konkurencyjni na stronach wyników wyszukiwania (SERP).

Dłuższe treści są w cenie

Długość treści odgrywa dużą rolę w działaniach SEO. O ile krótkie treści są niezbędne na przykład w opisach kategorii, o tyle długie teksty są bardziej cenione przez wyszukiwarkę Google i poprawiają pozycję strony w jej wynikach wyszukiwania. Dłuższe treści są poszukiwane przez czytelników, ponieważ lepiej odpowiadają na ich potrzeby – przedstawiają rozwiązanie problemu, wyjaśniają specyfikę zagadnienia, dostarczają interesujących wiadomości, a także mogą stanowić wciągającą rozrywkę. Sprawiają też, że użytkownicy dłużej pozostają na stronie.

Z punktu widzenia specjalisty SEO zaletą dłuższych treści jest też to, że pozwalają one na nasycenie tekstu słowami kluczowymi. Dłuższy content ułatwia robotom Google ocenę strony. Znaczenie dłuższych treści stało się jeszcze większe ze względu na zmiany w algorytmach wyszukiwarek. Chodzi tu o passage indexing, czyli mechanizm pomagający wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest każda strona i dostarczyć lepsze wyniki dla szukających informacji. Dostarczanie długich treści zwiększa szanse na to, że strona będzie miała dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania i sprawi, że odwiedzający otrzymają wszystkie odpowiedzi, których potrzebują, bez konieczności dalszego przeglądania internetu.

Content is king, ale musi być oparty na faktach

Treść jest nadal królem w SEO. Content musi jednak wyróżniać się na tle konkurencji. Dlatego należy szukać sposobów na to, aby nadać mu wyjątkowy charakter. Ciekawa forma lub unikalny styl opowiadania historii i przedstawiania problemów mogą pomóc treści nabrać oryginalnego wymiaru i stać się bardziej zapamiętywalną przez czytelników. Jednak najważniejszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu treści w 2023 roku, jest zawarcie w niej unikalnych faktów i danych. Internauci szukają wiarygodnych informacji, a niepowtarzalne (i prawdziwe) dane mogą przyciągnąć uwagę, zatrzymując odwiedzających na stronie na dłużej. Są czynnikiem, który może wpływać na ranking strony w wyszukiwarce Google. Pomagają również budować pozycję strony i autorytet marki, a także pozwalają pozycjonować się na autorytet w branży. Interesujące treści, które w 2023 roku będą generować leady, powinny skupiać się zatem na dostarczaniu rzetelnych, merytorycznych wiadomości popartych faktami i danymi. Co istotne, jest to zbieżne z filozofią E-E-A-T.

Zero click searches i featured snippets sposobem na budowanie marki

Zero click searches stają się coraz bardziej powszechne. Dzięki nim łatwo i szybko można znaleźć odpowiedzi na pytania bez konieczności odwiedzania strony internetowej. Oznacza to, że coraz więcej wyszukiwań zaczyna się i kończy na poziomie wyszukiwarki. Taka jest zresztą strategia Google, które chce zatrzymywać użytkowników na swojej stronie. W kontekście SEO 2023 oznacza to, że na znaczeniu zyskują frazy long tail. Mogą one bowiem prowadzić do wyświetleń w postaci direct answer lub rich snippet w ramach zerowego wyszukiwania. Firmy powinny starać się czerpać korzyści z tego typu wyszukiwań, nawet jeśli internauci nie trafiają bezpośrednio na ich stronę. Pomaga to bowiem w budowaniu marki i zwiększaniu widoczności witryny. Używając treści zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwań zerowych, takich jak featured snippets czy direct answer, można zapewnić marce lepszą rozpoznawalność i obecność w SERP, gdy ktoś wpisze określone słowa kluczowe lub frazy.

Dbanie o rozbudowany link building

Rok 2023 z pewnością nie sprawi, że zmniejszy się znaczenie właściwego link buildingu. Jednym z najważniejszych aspektów będzie pozyskiwanie przekierowań z wysoko notowanych, wiarygodnych źródeł. Oczekuje się również, że wzrośnie nacisk na linkowanie wewnętrzne, które poprawia ocenę witryny w oczach robotów wyszukiwarki. Czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę, jest aktualizacja Google Link Spam. To coś, o czym wszyscy webmasterzy muszą pamiętać, ponieważ może ona mieć poważny wpływ na rankingi wyszukiwarek. Link building pozostaje wyzwaniem w dzisiejszych czasach i ważnym elementem działań SEO. To znaczący aspekt walki o szczyty SERP. Co istotne, liczy się jakość, a nie ilość. Należy zatem dbać o to, by otrzymywane linki pochodziły z renomowanych źródeł.

Mobile first czyli optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych

Jednym z najważniejszych haseł, o których należy pamiętać w 2023 roku, jest mobile first. Wynika to z tego, iż coraz większa liczba wyszukiwań odbywa się na urządzeniach mobilnych. Pochodzi z nich nawet ponad połowa wszystkich zapytań internetowych i trend ten prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach. W związku z tym właściciele stron internetowych powinni upewnić się, że ich strony są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwania mobilnego, aby pozostać konkurencyjnym na rynku online. Zwraca na to zresztą uwagę algorytm Google, który określa, jak dobrze strona internetowa sprawdza się na urządzeniach mobilnych. Poprawna optymalizacja witryny w tym aspekcie jest niezbędna dla zwiększania widoczności strony i skuteczności działań SEO.

SEO w 2023 roku – skuteczna optymalizacja witryn

Przedsiębiorstwa i marketerzy muszą dostosowywać się też do nowych trendów, aby ich strony internetowe pozostały zoptymalizowane pod kątem SEO i odniosły sukces w 2023 roku. Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie trzeba będzie większą uwagę zwracać na content video. Na topie jest wykorzystywanie AI, a popularność zyskuje też koncepcja SXO. Ponadto, w 2023 roku trzeba będzie się mierzyć ze skutkami migracji do Google Analytics 4, zmniejszenia roli plików cookie, a także wprowadzania nowych algorytmów przez Google oraz skutków aktualizacji z 2022 roku.

Content wideo – filmy w kampaniach SEM

Można śmiało powiedzieć, że treści wideo będą królować w kampaniach SEM w 2023 roku. Widzimy coraz więcej osób wykorzystujących filmy do promowania swoich marek, nie tylko na Tik-Tok, ale także na Instagramie, Youtube i Facebooku. Wraz z większą konsumpcją treści wideo, coraz ważniejsze dla marketerów staje się wykorzystanie tego typu treści w celu dotarcia do odbiorców. Krótkie filmy są świetnym sposobem na przyciągnięcie uwagi i wywołanie zaangażowania. Dodatkowo, krótsze filmy mogą być również wykorzystywane jako sposób na przekierowanie widzów w stronę dłuższych form w przypadku zainteresowania widza tematem.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji – AI w branży SEO

Oczekuje się, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży SEO będzie się szybko rozwijać w 2023 roku. AI pomaga w dostosowywaniu treści do potrzeb odbiorców. Umożliwia również generowanie większej liczby treści w szybszym czasie. Niedawno OpenAI wydało swój silnik GPT-3, który może jeszcze bardziej zmienić SEO dzięki ogromnym możliwościom, doskonale obrazowanym przez algorytmy ChatGPT. Co istotne, choć w minionym roku o AI głośno było głównie w kontekście tworzenia contentu, rozwiązanie to nie jest wcale nowe. Ponadto, już w poprzednich latach AI była wykorzystywana do różnych działań SEO i działań marketingowych. Algorytm Google RankBrain, chatboty, wyszukiwanie głosowe, wyszukiwanie obrazów i algorytm SpamBrain to tylko niektóre przykłady usług i funkcji, które opierały się na AI lub je wykorzystywały. Z kolei automatyzacja wyboru portali dla artykułów sponsorowanych to tylko jedna z wielu czynności, w których sztuczna inteligencja może pomóc specjalistom z branży SEO. Choć AI ma swoje ograniczenia, jeśli chodzi o analizę treści i danych, to wciąż jest to rewolucyjne osiągnięcie technologiczne. Nie należy go jednak nadużywać, zwłaszcza że wciąż w wielu kwestiach nie jest w stanie zastąpić człowieka.

SEO łączy się z UX, czyli znaczenie SXO

W roku 2023 Search Experience Optimization (SXO), połączenie SEO i UX, staje się coraz ważniejsze dla ekspertów z branży do opanowania. UX nadal ma duże znaczenie; rzeczy takie jak szybkość strony, wydajność i wydajność mobilna, jakość obrazu, intuicyjny interfejs, atrakcyjne kolory i projekt, użyteczność i czytelność strony – wszystko to jest istotne. UX ma na celu zatrzymanie użytkownika na stronie i zapewnienie przyjemnego doświadczenia. Jednak równie ważne jest techniczne SEO. Dlatego pojawił się nowy trend nazywany SXO czyli User Experience Optimization, które łączy te dwie rzeczy – optymalizację kodu witryny z doświadczeniem użytkownika. Zgodnie z tym nurtem granice między UX i SEO zacierają się. Celem jest stworzenie optymalnego doświadczenia dla użytkownika, co skutkuje jego większym zaangażowaniem i satysfakcją z obcowania z witryną. 

Migracja na GA4 oraz świat SEO bez plików cookie

Wraz ze zmianami w polityce cookies i zwiększonym naciskiem na ochronę prywatności oraz danych użytkowników czeka nas bezciasteczkowy świat. Wiąże się z tym również migracja do Google Analytics w wersji 4 (GA4) w lipcu 2023 roku. GA4 ma bezpośrednie znaczenie dla monitoringu SEO ze względu na nowy sposób gromadzenie i wyświetlania danych. Obie kwestie utrudnią weryfikację skuteczności kampanii, dlatego ważne jest, by prawidłowo zaimplementować GA4 i właściwe podejść do kwestii ciasteczek. Migracja do GA4 i świata SEO wolnego od plików cookie będzie wymagała od firm dostosowania i odpowiedniego planowania, aby zachować konkurencyjność i zapewnić brak spadków pozycji witryny w SERP.

Aktualizacja Helpful Content Update

Google ogłosiło niedawno wprowadzenie Helpful Content Update. Aktualizacja ta ma na celu nagradzanie stron, które konsekwentnie dostarczają użyteczne, oryginalne treści, spełniające potrzeby i oczekiwania użytkowników. Algorytmy Helpful Content zostały uruchomione w 2022 roku i uważa się, że na SEO w pełni będą miały efekt w 2023 roku. Jest to kolejny krok podjęty przez Google w celu zapewnienia użytkownikom najlepszych możliwych informacji podczas wyszukiwania czegoś w internecie. Zachęcając właścicieli stron do tworzenia wysokiej jakości treści, Google ma nadzieję, że internauci będą mieli dostęp do bardziej pomocnych i dokładnych informacji niż kiedykolwiek wcześniej.

Trendy w SEO a prognozy na rok 2023

Wraz z rozwojem technologii, rozwija się również SEO. Wiele trendów to efekt tego, co już zostało wprowadzone lub wiemy, że będzie wprowadzone. Inne opierają się na przewidywaniu tego, co według specjalistów SEO może być ważne w ciągu najbliższych kilku lat. Wypada zatem przejść do wskazania prognoz dotyczących tego, co prawdopodobnie będzie na topie w 2023 roku i kolejnych latach, jeśli chodzi o działania SEO.

Oczekuje się, że coraz większe znaczenie w budowaniu marki będzie miała autentyczność i wiarygodność. Już można zresztą tę potrzebę odbiorców treści dostrzec. Odchodzi się od mocno edytowanych i filtrowanych treści w kierunku czegoś bardziej naturalnego i autentycznego. Wyidealizowany, wyreżyserowany i wyłącznie pozytywny przekaz ustępuje bardziej spontanicznemu, surowemu i nieprzeestetyzowanemu kreowaniu rzeczywistości, zwłaszcza jeśli chodzi o zdjęcia i filmy produkowane przez infulencerów na potrzeby social media. Marketing ma w coraz większym stopniu stawiać na prawdziwość i wiarygodność, bez potrzeby manipulacji i retuszu. Należy to uwzględniać w kampaniach SEM w 2023 roku.

Weryfikacja źródeł treści również staje się coraz bardziej istotna, ponieważ sieć nadal jest nasycona niedokładnymi informacjami. Platformy społecznościowe i wyszukiwarki takie jak Google przyjmują proaktywne podejście w walce z dezinformacją, ograniczając widoczność stron, które promują fake newsy, lub zapewniając stosowne ostrzeżenia dla użytkowników. Należy się zatem koncentrować na dostarczaniu aktualnych i dokładnych wiadomości. Firmy muszą zapewnić treści aktualne i wiarygodne, aby czytelnicy mogli podejmować świadome decyzje (zakupowe, lajfstajlowe, etc). Jako że content marketing stanowi istotną część działań SEO, specjaliści z branży również muszą brać to pod uwagę, zwłaszcza na stronach YMYL (Your Money or Your Life).

W marketingu liczy się nie tylko produkt, ale także historia stojąca za marką i firmą – to trend, który ma być obecny także w SEO w 2023 roku. Ludzie są bardziej skłonni zaufać firmom, które mają do opowiedzenia dobrą historię i wykazują się społeczną odpowiedzialnością biznesu. Ważne jest, aby firmy były w stanie znaleźć właściwe sposoby na budowanie pozytywnego wizerunku. Co ważne, konsumenci stają się coraz bardziej wyczuleni na nieautentyczność, taką jak np. dobroczynność na pokaz. Dlatego specjaliści od content marketingu powinni dążyć do stworzenia angażującej narracji, która uchwyci serca konsumentów i pomoże im zrozumieć, dlaczego to właśnie promowany produkt lub usługa są warte inwestycji.

Trendy SEO na rok 2023 przewidują również wzrost znaczenia wieloplatformowości i recyklingu treści w celu osiągnięcia większego zaangażowania użytkowników, poprawy współczynnika konwersji, zwiększenia liczby zamówień i lepszego dotarcia do różnych odbiorców. Chodzi tu o promowanie treści w różnej formie i za pomocą wszystkich dostępnych kanałów. Dodatkowo, warto mieć na uwadze, że inne platformy, takie jak Amazon, Youtube czy Tik Tok, zaczynają być ważnymi konkurentami dla klasycznych wyszukiwarek. Pozycjonowanie swojego biznesu w tych miejscach coraz częściej ma sens.

W 2023 roku należy się też koncentrować na odpowiadaniu na oczekiwania klientów i lepszym zaspokajaniu ich potrzeb. Obejmuje to dostawy tego samego dnia czy usługi click&collect, pozwalające klientom zamówić produkt online i odebrać go osobiście w punkcie sprzedaży. Także w witrynach internetowych doświadczenie zakupowe musi być płynne i bez zakłóceń. Dlatego działania SEO na stronie mają duże znaczenie. Jak już wspomniano, ważna jest chociażby optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych. Każdy ma teraz smartfon i jest przyzwyczajony do posiadania na nim tych samych funkcji, co przy użyciu komputera. Kluczowa jest przy tym personalizacja doświadczenia zakupowego, aby klienci mogli szybciej i łatwiej znaleźć to, czego potrzebują. W tym SEO również może pomóc.

Wraz z ciągłym rozwojem e-commerce, usługodawcy i przedsiębiorcy muszą się dostosować, tworząc obecność online. Pomóc w tym mogą influencerzy i treści generowane przez użytkowników. Klienci są bardziej skłonni zaufać wiadomości od kogoś, kogo śledzą, niż bezpośrednio od marki. W 2023 roku materiały te staną się jeszcze ważniejsze. Media społecznościowe pozostaną w cenie, a kreatywni autorzy treści i twórcy dla marki będą bardzo poszukiwani, ponieważ ich praca jest postrzegana jako bardziej wiarygodna.

SEO w 2023 roku skupi się też mocno na optymalizacji pod kątem wyszukiwania wizualnego i rozszerzonej rzeczywistości (AR). Duże firmy inwestują w metaverse, co będzie wymagało sprawdzenia grafik, nazw i opisów zdjęć. Dodatkowo opcja multisearch i funkcja „nearby” skłoni do dobrego przygotowania zawartości strony pod kątem wyszukiwarki Google. Podczas konferencji Google Search On 22 podkreślono również znaczenie wyszukiwania lokalnego.

Na trendy w SEO będzie miał również wpływ światowy klimat gospodarczy i polityczny. Przy ograniczeniach budżetów marketingowych, firmy będą musiały znaleźć bardziej opłacalne sposoby kierowania przekazu do swoich odbiorców. Odejście od dużych kampanii reklamowych na rzecz spersonalizowanych wiadomości jest czymś, co daje szansę branży SEO i co firmy mogą chcieć wykorzystać. Ponadto, przy inflacji, wojnie na Ukrainie, niepewności i złej sytuacji gospodarczej, optymalizacja SEO może pomóc przedsiębiorstwom utrzymać się na powierzchni w nadchodzących latach i opłaci się po ustaniu niepokojów. Firmy, które skupią się na tworzeniu solidnych witryn i unikalnych, wartościowych treści, dostarczających informacji eksperckich, będą mogły pozostać konkurencyjne.

Wraz z wejściem w rok 2023, specjaliści SEO powinni być przygotowani na kilka poważnych zmian w sposobie wyświetlania przez Google wyników wyszukiwania. Ma pojawić się chociażby funkcja „shop the look”, która pozwoli użytkownikom dopasować ubrania do gotowych stylizacji. Ponadto, coraz większe znaczenie będą miały przewodniki zakupowe oparte na sprawdzonych źródłach informacji. Filtry wyszukiwania, takie jak płeć, ulubione marki i personalizacja ofert, również prawdopodobnie zaczną się upowszechniać. Ma też zaistnieć możliwość budowania modeli 3D z dostępnych zdjęć (np. w branży obuwniczej) – otwierając zupełnie nowe możliwości dla firm e-commerce. Z tymi postępami w technologii SEO staje się ważniejsze niż kiedykolwiek.

W kontekście trendów SEO w Polsce warto podkreślić, że jedną z największych zmian, na które należy zwrócić uwagę, jest wdrożenie dyrektywy Omnibus. Zobowiązuje ona przedsiębiorstwa do wyeliminowania z internetu fałszywych recenzji produktów. Firmy muszą zaznaczać każdą współpracę z influencerami czy artykuły sponsorowane. Dyrektywa Omnibus ma również doprowadzić do zniknięcie patologicznych praktyk związanych z zawyżaniem cen promocyjnych i wprowadzaniem konsumentów w błąd. Co więcej, tylko osoby, które kupiły coś lub skorzystały z usługi powinny mieć możliwość komentowania, a negatywnych recenzji nie da się wyeliminować. Wreszcie, tworzenie stron internetowych i pozycjonowanie SEO powinno uwzględniać również targetowanie na język ukraiński. Podsumowując, rok 2023 będzie ekscytującym czasem dla trendów SEO w Polsce!